Klik disini

Patung Mazu

Selasa, 27 Julai 2010




Tawaran awal kerajaan negeri Sabah kepada bekas Ketua Menteri Tan Sri Chong Kah Kiat untuk menempatkan semula patung Mazu yang dipohonnya di Kudat, masih kekal, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Ini kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) Sabah berhasrat mengekalkan keamanan dan keharmonian di Sabah, selain toleransi agama tanpa mengira fahaman, katanya dalam kenyataan ketika mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung kes Mazu di Kota Kinabalu hari ini.

Semalam, Mahkamah Persekutuan di Putrajaya menolak permohonan Chong untuk merayu terhadap keputusan kerajaan negeri mengubah kelulusan bagi pembinaan patung setinggi 108 kaki itu, yang akan menjadi patung tertinggi Mazu (Dewi Laut) di dunia.

"Keputusan Mahkamah Persekutuan iaitu badan perundangan tertinggi di negara ini, perlu dihormati.

"Saya ingin menarik perhatian bahawa kerajaan negeri telah pun meluluskan permohonan tanah seluas empat ekar oleh Gabungan Persatuan Hainan bagi Sabah dan Labuan, untuk membina patung Mazu di Bak Bak, Kudat. Saya juga ingin menyatakan di sini bahawa tawaran awal kerajaan Sabah kepada Tan Sri Chong untuk menempatkan semula patung itu, masih kekal," katanya.

Musa, selepas menyaksikan majlis memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) di Kota Kinabalu hari ini, turut menjelaskan laporan beberapa akhbar yang mendakwa kerajaan
negeri tidak memberi sebarang tanah untuk tujuan itu di Kudat.

"Beberapa akhbar melaporkan bahawa kami tidak memberi tanah di Kudat, namun hakikatnya kami telah pun memberi empat ekar (tanah)... untuk patung itu ditempatkan atau dibina di sana. Jadi saya fikir kerajaan amat bertolak ansur dalam permohonan oleh Persatuan Hainan itu," kata Musa (atas).

Chong menyaman Musa dan tiga lagi atas kedudukannya sebagai pengerusi Yayasan Kebajikan Thean Hou Kudat, selepas Lembaga Bandaran Kudat, yang meluluskan pembinaan patung itu pada Februari 2006, menarik balik surat kelulusan pada 15 Nov 2007.

Projek itu mendapat bantahan daripada beberapa pihak dan kerajaan negeri menawarkan pampasan untuk penempatan semula patung itu.

0 ulasan:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP